Kształtowanie zachowania klientów i wpływ na ich decyzje, dzięki Big Data
Jeszcze zastanawiasz się nad tym, czy możesz realnie wpłynąć na decyzję zakupową klienta? Zdziwisz się jakie to proste w dzisiejszym świecie.
Praktycznie każdy przedsiębiorca zastanawia się w jaki sposób może wpłynąć na swojego klienta tak, aby kupił. Ci uważający się za bardziej etycznych będą mówili, że produkt jak jest doby to sprzeda się sam. No nie do końca. Produkt jak jest dobry to jest dobry i nie oznacza to nic więcej. Klient musi dowiedzieć się o tym, że produkt jest dobry. Kto ma go o tym poinformować? No właśnie.. Ty. Czy buty Nike są najlepsze do biegania na świecie? No nie. Są zaawansowane technologicznie firmy, które zajmują się stricte tworzeniem ubrań dla sportowców typu Acis czy Under Armour. Nike po prostu dociera do szerszego grona odbiorców i wydaje niewyobrażalne budżety na marketing swoich produktów. Czy potrzeba tak ogromnych budżetów na zdobycie klientów? Nie. Mniejsze firmy również świetnie sobie radzą na rynku, dlatego wykonuje się działania adekwatne do zasobów budżetowych. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że największe firmy w danych branżach już poczyniły stosowne badania i masę eksperymentów. Przeszły przez masę niepowodzeń. Zupełnie jak Edison – nie wynalazł żarówki, tylko odkrył tysiące sposobów na to jak tego nie robić. Sukces często jest usłany porażkami, dlatego warto bazować na już działających rozwiązaniach i sięgać po rady specjalistów. Czy są specjaliści, którzy wiedzą jak wpływać na klientów? Oczywiście! Jak to robią? Często sami o tym nie wiedzą i działają automatycznie w całym procesie. Ale przychodzi nam na ratunek jedna ważna umiejętność – wyciąganie wniosków z danych. Na ich podstawie można wdrażać rozwiązania dopasowane do konkretnych grup odbiorców. Istna magia. Etyczna? To już pozostawiamy Twojej ocenie.
Facebook pod koniec 2018 roku był mieszany z błotem przez wszystkie tabloidy. Afera z udziałem Cambridge Analytica zwiastowała koniec największej platformy społecznościowej świata. Afera ta otworzyła wielu ludziom oczy na to, że nie są w ogóle anonimowi i firmy wiedzą o nich więcej niż chcą udostępnić. Skąd ten nagły przebłysk? Właśnie poprzez skandal z Cambridge Analytica, który zaczął się niewinnym programem do testu osobowości. Hmm niewinnym… zebrane zostały dane na temat 87 mln ludzi. Skąd tak duża liczba? Czyżby aplikacja była tak popularna? Niestety nie, gdyż z facebookowej aplikacji skorzystało jedynie 300tys osób. Kluczem do sukcesu i tak zatrważającej liczby jest to, że aplikacja zbierała dane również o znajomych tych wszystkich osób. Uzbierała się więc niezła gromadka do prowadzenia badań. Przecież dużo aplikacji pobiera w ten sposób dane więc, gdzie tu problem i takie wielkie halo? Cała magia spraw tkwi w tym, że część z tych danych trafiła do instytutu Cambridge Analytica, gdzie zostały one bardzo sprytnie lub niecnie wykorzystane. Zespoły zarówno sprawnego działu IT, Marketingowców oraz Naukowców od spraw behawioralnych ( niech będzie psychologów) stworzyło profile osobowościowe użytkowników. Dzięki tej wiedzy i znajomości funkcjonowania ludzkiego mózgu udało się im wpłynąć na decyzje danych osób. Mało tego, dzięki odpowiednim działaniom można było zmienić zupełnie poglądy danej osoby. Osoba stricte nastawiona na prawicowe partie poprzez odpowiedni przekaz zmieniała swoje nastawienie i obierała kierunek poglądów lewicowych partii. Istny majstersztyk. Nagonka mediów, coraz większa świadomość użytkowników platform społecznościowych, użytkowników internetu, złowrogie posty, łańcuszki z informacją o braku zgody na przetwarzanie danych udostępnianych publicznie … czy te złowrogie działania zagroziły Facebookowi? Obrazek wyceny akcji Facebooka mówi sam za siebie :D.
Wchodząc do internetu, sklepu czy na ulicę dajesz przyzwolenie na to by gromadzone były o Tobie dane. Pamiętasz z jak wielkim oporem spotkał się monitoring na ulicach? Czy słychać jakieś echa tego wielkiego bojkotu? Niestety każdy już ma świadomość, że jest monitorowany w parku, na ulicy, w sklepie czy w drodze do pracy. Myślisz sobie nie będę korzystał z facebooka, ale korzystasz z internetu więc każdy Twój ślad jest przechwytywany. Każda informacja o tym, gdzie wchodzisz co robisz, co Ciebie interesuje. Nie korzystasz z facebooka, Lindedina, twittera, instagrama? Nie szkodzi… Twoi znajomi i rodzina to robią więc Twój profil osobowościowy jest już dawno stworzony. Niestety obecnie świat online i tzw. realny przeplatają się. Obecnie większość ludzi żyje w internecie sprawdzając informacje, przeglądając strony, edukując się, oglądając filmy, dokonując zakupów. Wszystko stało się szybsze i prostsze. Tego wymagają sami klienci, dlaczego więc nie móc wykorzystywać tych sposobności we własnym biznesie? Już nie tylko największe koncerny wykorzystują big data w kreowaniu swoich klientów oraz docieraniu do klientów dużo bardziej do zakupu. Te narzędzia już dawno stały się dostępne i szeroko wykorzystywane. Narzędzia pozwalają dotrzeć do klientów, do których nigdy wcześniej nie miałeś dostępu. Chcesz sprzedawać częściej, więcej i szybciej? Jest ku temu prosta droga…
Firmy wykorzystując profile klientów są w stanie praktycznie z każdego zrobić klienta. Dzięki neuromarketingowi można dostosować informację tak, by klient czuł, że produkt jest idealnie dostosowany do jego potrzeb. Można kreować potrzebę w kliencie i zmieniać jego postrzeganie cech produktu. Afera z Cambridge Analytica uświadomiła każdemu potęgę jaką niesie ze sobą odpowiednio stworzony profil klienta. Umożliwia on dopasowanie przekazu reklamowego i treści skrojonych idealnie pod daną osobę. Na podstawie tego co interesuje daną osobę można dobrać odpowiedni przekaz reklamowy pod jego wymagania. Cambridge Analytica dostosowało odpowiedni content serwowany użytkownikom na podstawie ich koloru skóry, zainteresowań, miejsca zamieszkania, miejsca przebywania, czy ma dziecko, czy jest singlem, czy jest w związku, czy ktoś w jego znajomych posiada dziecko, czy ktoś w jego znajomych umarł, poziom dochodów, poglądów politycznych i wielu innych danych. Mieli oni gotową nagą bezbronną osobę, która jest podatna na serwowany przekaz. Przy pomocy profesorów wyspecjalizowanych we wpływie na ludzi zostały wykreowane reklamy umożliwiające dostosowanie się do dowolnego człowieka z dowolnymi poglądami. W ten sposób mieli oni realny wpływ na zmiany gospodarcze, czy rządowe. Dowolny rząd może zostać obalony odpowiednim przekazem. Podobno kampania zarówno Obamy jak i Trumpa były wspierane właśnie tymi zaawansowanymi narzędziami. Brexit? Gdzieś w tle były wypuszczone przekazy reklamowe, które mogły zostać dostosowane do dowolnej osoby…zmieniając jej pogląd.
Na pewno miałeś kiedyś tak, że posiadałeś pewien pogląd na daną sytuację, ale po pewnym czasie Twój pogląd z negatywnego, złagodniał lub z łagodnego zaognił się.. po prostu się zmienił… wiele osób nie wie dlaczego tak się dzieje.. Często pewnie nawet Ty nie umiałeś wytłumaczyć, dlaczego tak się stało. Czasami po prostu nie wiemy, dlaczego nasze poglądy się zmieniły…
Często właśnie wielkie korporacje wykorzystując odpowiednie narzędzia mają wpływ na nasze decyzje i mogą zmienić nasze postrzeganie rzeczywistości. Zauważ, że te rzeczy się wydarzają – i będą się wydarzać!
Przypadek nie aż tak dużej firmy jak Cambridge Analytica pokazuje nam, że jedna firma była w stanie wpłynąć na ludzi tak by dokonali wyboru zgodnie z decyzją szefów firmy. Takie sytuacje dzieją się codziennie i to na masową skalę. Idealnie zgrywa się to z czasami, gdy ludzie nie mają problemu ze swoją prywatnością posiadając konto w sieciach społecznościowych, udostępniając materiały na dyskach, publikując posty na Facebooku, nagrywając filmy na Youtube, dodając zdjęcia na Instagramie czy twittując. Dzięki zaawansowanym narzędziom firmy mogą wpływać na zachowania ludzi. Wpływać na ich decyzje i zmieniać całkowicie ich światopogląd. Duże firmy w sprzedaży już dawno wykorzystują najnowsze narzędzia marketingowe do tworzenia profili swoich klientów i dzięki zaawansowanemu neuromarketingowi dystrybuują idealnie dopasowane treści do konkretnych osób. W każdym kliencie można wywołać chęć zakupową. Wystarczy dotrzeć do odpowiednich osób w odpowiednim czasie. Staje się to jeszcze łatwiejsze, gdy klienci szukają danych produktów lub usług. Działanie na masową skalę umożliwia dotarcie do jeszcze większej liczby klientów. Czasami wystarczy im przedstawić swoją ofertę.
Wyobraź sobie jak wiele możesz zyskać wdrażając najnowsze narzędzia marketingowe we własnym biznesie.
Chcesz wiedzieć jak wykorzystać to w Twojej firmie przy sprzedaży?❓ Zapraszamy 😀
“Posiadanie strony internetowej otwiera cały wachlarz nowych sposobów pozyskania klienta. Zadbaj o wizerunek Twojej marki i spraw, by strona zarabiała na Ciebie.”
“Niedługo zakupy online wyprą tradycyjne formy zakupów z racji wygody. Koniecznością jest dotarcie tym kanałem komunikacji do klienta oraz wyjście na przeciw jego potrzebom.”
“Must have, każdej poważnej firmy. W obecnym szybkim trybie życia, ogrom transakcji przeprowadzanych jest poprzez urządzenia mobilne. Zadbanie o zabieganych ludzi na pewno będzie się opłacało.”
“Codziennie setki osób korzystają z najpopularniejszej wyszukiwarki Google szukając produktów, bądź usług które Ty oferujesz. ”
Analityka zaimplementowana na stronie daje nam nieograniczone możliwości raportowania, odpowiedniego reagowania na zachowania klientów. ”
“Dzięki odpowiednim działaniom wizerunkowym marki, za każdym Twoim nowym klientem, będą stali kolejni nastawieni na skorzystanie z Twoich usług. ”
“Dzięki działaniom remarketingowym zyskasz niesamowity zwrot z inwestycji oraz zagościsz już na stałe w umysłach klientów jako postępowy przedsiębiorca. ”
“Promocja narzędziem Google Maps jest idealnym rozwiązaniem dla prywatnych działalnści, małych lokali usługowych i innych...”
“Dzięki pozytywnym "bezstronnym" informacjom oraz opieniom o marce i jej produktach następuje bezpośrednie przełożenie na podniesienie sprzedaży. ”
“Fantastycznie byłoby być monopolistą na rynku. Jeżeli nie masz tej przyjemności to jest to podstawowe działanie, aby zostawić konkurencję z tyłu. ”
“Na pewno znasz to uczucie, gdy czytasz książkę, a cały świat dookoła przestaje istnieć, nagle telefon wybudza Ciebie... Cooo to już 4 godziny? Treść ma znaczenie. ”
“Szybkość życia zmusza każdego do selekcjonowania informacji. Skondensowanie, szybko i zwięźe - zaprezentuj swoją firmę klientowi. Szanując jego czas, doceni Twój wysiłek. ”
“Przyciągnąłeś klienta? Łap szybko jego uwagę. Zaprezentuj swoje usługi i wyjaśnij w jaki sposób może wykorzystać Twoje usługi właśnie dla zaspokojenia własnych potrzeb. ”
“Odpowiednio przygotowane logo oraz spójna identyfikacja wizualna sprawi, że będziesz zapamiętany. W pierwszej chwili masz tylko ułamki sekund na złapanie uwagi. Wykorzystaj je. ”
“Usiądź na krześle...Raczej...Poczuj jak idealne ułożenie tego krzesła wgniecie Cię wprowadzając w błogi stan, a delikatne poszycie sprawi, że będziesz chciał, aż usiąść bez spodni... Jest różnica? Ogromna! ”
“W obecnych czasach trudno o lojalnego klienta. To odczuwają firmy, które zaniedbują komunikację ze swoimi klientami. Nie lubisz facebooka? Twój klient lubi... ”
“Prestigi, agencja marketingowa, agencja interaktywna, strony internetowe, strony www, adwords, linki sponsorowane, Mrągowo, Olsztyn, Kętrzyn, Giżycko, Mikołajki, Reszel, Lidzbark Warmiński, Dobre Miasto, Ostróda.”
“Tworzymy strony www, sklepy internetowe, identyfikacje wizualne, kreacje do kampanii display. Prowadzimy i realizujemy kampanie reklamowe Google Adwords,remarketing, social media oraz content marketing”
“Prowadzimy m. in. audyt marketingowy, analitykę, optymalizację konwersji, badanie ruchu na stronach www, badania neuromarketingowe. Womm marketing, pozycjonowanie”
Wdrażając najskuteczniejsze metody marketingowe oraz czerpiąc od najlpszych zyskasz sukces.
Zyskujesz pozytywny wizerunek marki oraz zaufanie klientów. Przekłada się to bezpośrednio na sprzedaż, czyli wzrost zysków.
Klient ocenia w ułamkach sekund, czy kupi od Ciebie. Pozwól mu zagłębić się w Twój produkt. Zyskujesz uwagę klienta i utrzymanie jej.
Korzystaj z praktyk topowych firm będących liderami rynku. Od teraz wszystkie te strategie są w zasięgu Twojej ręki. Sięgnij po nie.
Gdy nie masz na nic czasu outsourcing jest najlepszym rozwiązaniem. Zlecanie prac specjalistom w swoim fachu daje Tobie pewność i szybkość działania. Pracownik pracuje… Przedsiębiorca zleca…
Ułatwi Ci już od samego początku kontakt z klientami i partnerami biznesowymi. Jest to fundament, dzięki któremu będziesz mógł nakłaniać kogokolwiek do wypróbowania Twojego produktu lub usługi. Zyskaj jeszcze przed samą sprzedażą.
Będziesz zawsze kilka kroków przed konkurencją, gdyż nie ma odwrotu przed wdrażaniem nowych sposobów dotarcia do klienta. Bądź jedynym słusznym wyborem dla swoich klientów.
Zaoszczędź czas przy jednoczesnym zwiększeniu sprzedaży. Kieruj sprzedaż tam, gdzie przebywają Twoi klienci.