Firma widziana oczami klienta. Od Ciebie zależy jak postrzega Ciebie klient
Chodząc ulicą widzisz mnóstwo przekazów reklamowych. Jedne są bardziej udane inne nie. Żeby przyszła Tobie do głowy myśl o tym, czy aby na pewno ten przekaz reklamowy jest odpowiedni do tej branży?, czy hasło jest wystarczająco chwytliwe?, czy kupiłbym ten produkt… musiałbyś najpierw zauważyć daną reklamę, nie mówiąc już o znajomości danej marki. W dobie nachalnych przekazów reklamowych człowiek całkowicie uodparnia się na przekazy reklamowe, ba on ich w ogóle nie zauważa. Już nie działają sposoby z przed kilkudziesięciu, lub kilkunastu lat o wykreowaniu w konsumencie potrzeby, a następnie zaspokojeniu jej. Udaje się to tylko nielicznym i to również poprzez bardzo duży nakład sił. Przesyt produktów jest tak wielki, a mnogość marek przeogromna. Co ma zrobić młoda osoba posiadająca świetny pomysł w tak wielkiej i niebezpiecznej dżungli?
Osoba z wielkim zapałem do stworzenia innowacyjnej technologii, wprowadzenia na rynek nowego produktu bądź marki jest całkowicie bezbronna. Wbrew pozorom można, by powiedzieć, że praktycznie za darmo jest mnóstwo narzędzi do wypromowania własnej marki. Wszelkiego rodzaju dofinansowania umożliwiają stworzenie start-upów. Jest to chwytliwa nazwa biznesu, który nie musi wyjść. Gdy zaciągasz kredyt na rozwój własnego biznesu to możliwe, że będziesz spłacał kredyt do końca życia będąc właścicielem jedynie…kredytu. Tworząc start-up z góry jest założenie, że to tylko taki fajny pomysł, który albo wyjdzie albo nie wyjdzie. Dlatego stworzenie marki powinno być banalnie proste. Jak wszędzie i w każdej dziedzinie… i tak i nie… Jest to szeroka tematyka, dlatego moglibyśmy się skupić na jednym aspekcie, choćby wykreowania marki, która nie tylko zyska szacunek naszych klientów, ale również ich pełne oddanie. Nie można czegoś takiego uzyskać? Tak zwani fan boje czyli lojalni klienci firmy Apple dadzą się pokroić w nierównej walce z posiadaczami innych rodzajów systemów operacyjnych, telefonów, mp3, tabletów, komputerów. Są kraje, gdzie woda jest droższa od coca coli… ale nie nie zapędzajmy się tutaj. Skupmy się na wykreowaniu odpowiedniego wizerunku marki.
W danej chwili badania rynkowe robi się dziecinnie prosto, a czasami nawet nie trzeba ich nigdzie zlecać bo robią to za nas. W przypadku firm marketingowych odbywa się to dość często i właśnie na takich badaniach warto się czasami oprzeć z racji tego, że to właśnie oni starają się wygenerować jak największą sprzedaż dla siebie jak i dla podmiotów, które obsługują. Moglibyśmy tutaj długo roztrząsać użyteczność wpływania na klienta poprzez emocje, gdyż to właśnie przez ich pryzmat są kupowane dobra. Cały wachlarz może zamknąć się praktycznie w dwóch. Opisał je w swojej książce Kevin Roberts. Są to szacunek oraz miłość do produktów oraz usług danej marki. Każdy korzystając z produktów lub usług firmy postrzega wszystko poprzez swoje emocje nad którymi to my musimy zapanować, tak aby stał się fanem naszej marki.
Produkty bądź usługi mogą być po prostu przydatne i klient wtedy będzie plasował je bardzo wysoko w sferze użyteczności, czyli szacunku do danego produktu. Lecz w dobie dzisiejszego przesytu wszelkiego rodzaju produktami i usługami nie będzie mocno przywiązany do danej rzeczy, bądź usługi. Jeżeli na horyzoncie pojawi się jakaś firma, której uda się przekonać naszego wieloletniego klienta do swoich usług bądź produktów, odejdzie bez zastanawiania się. Jeżeli nie zbudowaliśmy odpowiedniego przywiązania praktycznie bezrefleksyjnie używa młotka i młotek może być nabyty w firmie x jak i y.
Marka może być także w ogóle nierozpoznawana na rynku, po prostu może posiadać produkty i usługi, które „mogą być” niestety nie jesteśmy w stanie przywołać ich nazw. Chcąc się przemieszczać możemy przywiązać się do jakiejś szczególnej korporacji taksówkarskiej, lecz jeżeli zaczniemy korzystać z komunikacji miejskiej, to ani ona do końca nie spełnia naszych wymagań, ani specjalnie się do niej nie przywiązujemy. Podsunęli coś to korzystamy. Pomijając to, że większość ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, że to właśnie ten rodzaj usług proponowanych przez miasto jest bezpośrednio finansowany z ich kieszeni i mają na nie bezpośredni wpływ. Ale cóż na niewiedzy się zarabia najwięcej.
Chwilowe podniecenie danym zjawiskiem przyciąga gapiów. Wiele firm marketingowych posługuje się trendami do wypromowania własnych produktów. Może być to dobre na krótką chwilę, ale niestety nie jesteśmy w stanie takimi akcjami przywiązać klienta na choćby chwilę dłużej. Potrzeba dużo więcej, by utrzymać klienta. W dobie dzisiejszego dostępu do narzędzi marketingowych, możemy otworzyć furtkę, by pokazać się przez moment, lecz należy pamiętać, że drzwi zatrzasną się bardzo szybko i odpowiednimi działaniami marketingowymi musimy przekonać klienta do tego, by został z nami na dłużej. Miłości na chwilowej znajomości nie zbudujemy. Najczęściej w tej kategorii znajdują się mody na odpowiednie fryzury, czy też kolory ciuchów. Są to trendy tak często zmieniane, że absolutnie nie da się na dłużej tym przyciągnąć klienta. Szacunek w tym niewielki, ale opisywana w książce miłość na dość wysokim poziomie, gdy jest odniesienie bezpośrednio do pragnień naszego klienta. Ale zastanówmy się ile możemy drążyć ten sam temat, ubierać się tak samo, albo chodzić w jednej fryzurze?...
Wszystkie wyżej opisane cechy musimy złączyć razem, by zbudować wspaniałą markę, która będzie budziła wysoki podziw jak i stworzy długoterminową miłość. Tworzenie fanów marki jest naprawdę złożonym procesem, ale spójrzmy na to jak bardzo profitowym. W pewnym momencie możesz śmiało rozsiąść się na kanapie w ciepłych kapciach i delektować się profitami uzyskanymi z tego rodzaju działań. Fani marki tak jak w przypadku Apple będą bronić jej nawet w czasach kryzysu. Firma taka może sobie pozwolić na eksperymentowanie, gdyż błędy są przyjmowane z większą tolerancją.
Ważne, żeby zadać sobie pytanie co różni nas od konkurencji. Jeżeli firma wprowadza zupełnie innowacyjną usługę bądź produkt nie jest to, aż tak ważne, gdyż plasuje się jako prekursor. Choć wiadomo jak ważne jest umiejętne wprowadzenie marki na rynek. Zupełnie innymi prawami rządzi się promocja własnej marki na ryku takich samych produktów. Często bywa tak, że klienci nie mają pojęcia jaka to marka, ale produktu używają. Wieloletnie działania marketingowe skłoniły do myślenia o lepszych droższych produktach, lecz coraz częściej klienci stają się świadomi zakupów i wybierają produkty tańsze o podobnych parametrach. Dużo osób zaczęło bardziej świadomie się odżywiać, gdy gwiazdy zaczęły promować zdrowy tryb życia. Pomijamy fakt, że poza kamerami reklamówki już nie są takie święte, ale co na ekranie to i w sercu więc idąc z duchem czasu odżywiamy się coraz bardziej świadomie. W sklepach zaczynamy czytać etykietki dotyczące składu. Znamy proporcje marko BTW czyli białek, tłuszczy i węglowodanów. Dzięki tej wiedzy dobieramy odpowiednie produkty do naszych diet, na których jesteśmy często w przypadku rozmowy ze znajomymi i paczek chipsów, czy też dodatkowego ciasta nie wliczamy. Gdzieś usłyszeliśmy, że to puste kalorie, a skoro puste to nie trzeba ich wliczać do naszego bilansu dziennego.
Coraz częściej wybieramy świadomie różne sprzęty dowiadując się o nich jak najwięcej. Czytając i studiując właściwości danych komponentów. Dobieramy nie koniecznie najlepsze, ale takie które będą nam jak najbardziej odpowiadać i tak wybierając telewizor jeżeli nie korzystamy z technologii 3d to możemy ją pominąć w wyposażeniu naszego telewizora. Świetna jest świadomość robienia zakupów, ale przecież nie każdy może być ekspertem, a natłok obowiązków zmusza nas do pójścia na skróty. I to właśnie na skrótów korzystają firmy promujące własne produktu. Kreatywna agencja marketingowa jest w stanie wykorzystać słabości klienta do perfekcji.
Agencje marketingowe umiejętnie wykorzystują natłok obowiązków i pęd dzisiejszego świata. Konsumenci chcą tanio, łatwo i na teraz więc… mają. Zasięgają opinii w Internecie, szukają sugestii na forach internetowych i w sieciach społecznościowych. Lecz tam już z odpowiednio przygotowaną reklamą czekają specjaliści do spraw marketingu szeptanego. Niezwykła siła drzemie w tym sposobie promowania własnej marki. Każdy miecz jest obosieczny i można zniszczyć długo budowany wizerunek marki w kilka chwil. Nie odbudować go już w ogóle. Dlatego ważne jest, aby marketing szeptany zlecić specjalistom z agencji marketingowej znającej się na rzeczy. Budowanie wizerunku jest długotrwałe, a konsumenci szybko zweryfikują perfidne działania przedsiębiorcy, który sięga po wszystkie sposoby na wypromowanie własnego produktu. Może odbić się to bardzo mocną czkawką po której ciężko będzie zrobić oddech nie mówiąc już o nabraniu wielkiej ilości powietrza potrzebnego do funkcjonowania.
Skoro jesteśmy już przy jednym ze sposobów dotarcia do konsumenta warto wspomnieć o tym, gdzie warto się promować podczas budowania wizerunku własnego biznesu. W kontynuacji wpisów postaramy się przybliżyć sposoby na dotarcie do konsumenta. Zadziwiającym jest fakt jak nikłe pojęcie o podstawowych prawach promowania się mają polscy przedsiębiorcy. Większość budżetu przeznaczonego na reklamę przeznacza się na ubłocone, poszarpane płachty z wielkim logiem, gdzieś na płotach w pobliskiej wsi. Promowanie się ludziom, którzy nie potrzebują naszego produktu bądź usługi to strata pieniędzy. Dzięki odpowiedniemu zaplonowaniu budżetu i efektywnemu marketingowi unikniemy bounce rate. Przedsiębiorca przeznacza środki na stare metody promowania się i tylko wtapia pieniądze. Promowanie firmy w Internecie ogranicza do katalogów firm. Tak się niestety dzieje, a Ty czytając ciągle się dziwisz posiadając już wiedzę na pewnym poziomie. Rozumiesz, że konsument kupuje w miejscu, które jest dla niego najwygodniejsze. Dlatego musisz mu umożliwić jak najprostsze nabycie Twojego produktu. Jeżeli masz profil biznesu niekorelujący bezpośrednio z posiadaniem sklepu internetowego, to ułatw klientowi jak najbardziej zakup. Poznaj swojego klienta i dowiedz się, gdzie przebywa. Analizuj grupy docelowe, do których chcesz dotrzeć. Gdy stworzysz profil swojego klienta, będziesz mógł stworzyć strategię, która pozwoli ułatwić decyzje zakupowe i stworzyć długotrwałą relację opartą na wzajemnym zaufaniu i lojalności.
Nie tylko sprzedaż, ale i miłość klientów możemy zdobyć zaspokajając ich potrzeby. Jeżeli jesteś w stanie zaoszczędzić klientowi sporo czasu, sprawić, by jeszcze na tym zarobił i zyskał szacunek to zdobędziesz jego serce. Nastała era nie tylko skupiania się na naszym produkcie, bądź usłudze. Gdy wszystkiego jest dostatek trzeba skupić się na kupujących. Jak to mówią „biznes jest dla ludzi”. To oczywiście nie zmieniło się na poczcie polskiej, albo kolejach. Natomiast wielka zmiana nastąpiła w biznesie, gdy jest duża rola konkurencyjności. Jeżeli Ty nie zadbasz odpowiednio o klienta, ktoś inny o niego zadba. Musisz zrobić wszystko, żeby pokazać klientowi to jak szybko nabędzie Twój produkt, jak zaoszczędzisz jego czas dzięki temu. Spraw, aby każdy Twój produkt koił nerwy klienta. Właśnie tak zyskuje się długoterminowe relacje z klientem oparte na lojalności.
“Posiadanie strony internetowej otwiera cały wachlarz nowych sposobów pozyskania klienta. Zadbaj o wizerunek Twojej marki i spraw, by strona zarabiała na Ciebie.”
“Niedługo zakupy online wyprą tradycyjne formy zakupów z racji wygody. Koniecznością jest dotarcie tym kanałem komunikacji do klienta oraz wyjście na przeciw jego potrzebom.”
“Must have, każdej poważnej firmy. W obecnym szybkim trybie życia, ogrom transakcji przeprowadzanych jest poprzez urządzenia mobilne. Zadbanie o zabieganych ludzi na pewno będzie się opłacało.”
“Codziennie setki osób korzystają z najpopularniejszej wyszukiwarki Google szukając produktów, bądź usług które Ty oferujesz. ”
Analityka zaimplementowana na stronie daje nam nieograniczone możliwości raportowania, odpowiedniego reagowania na zachowania klientów. ”
“Dzięki odpowiednim działaniom wizerunkowym marki, za każdym Twoim nowym klientem, będą stali kolejni nastawieni na skorzystanie z Twoich usług. ”
“Dzięki działaniom remarketingowym zyskasz niesamowity zwrot z inwestycji oraz zagościsz już na stałe w umysłach klientów jako postępowy przedsiębiorca. ”
“Promocja narzędziem Google Maps jest idealnym rozwiązaniem dla prywatnych działalnści, małych lokali usługowych i innych...”
“Dzięki pozytywnym "bezstronnym" informacjom oraz opieniom o marce i jej produktach następuje bezpośrednie przełożenie na podniesienie sprzedaży. ”
“Fantastycznie byłoby być monopolistą na rynku. Jeżeli nie masz tej przyjemności to jest to podstawowe działanie, aby zostawić konkurencję z tyłu. ”
“Na pewno znasz to uczucie, gdy czytasz książkę, a cały świat dookoła przestaje istnieć, nagle telefon wybudza Ciebie... Cooo to już 4 godziny? Treść ma znaczenie. ”
“Szybkość życia zmusza każdego do selekcjonowania informacji. Skondensowanie, szybko i zwięźe - zaprezentuj swoją firmę klientowi. Szanując jego czas, doceni Twój wysiłek. ”
“Przyciągnąłeś klienta? Łap szybko jego uwagę. Zaprezentuj swoje usługi i wyjaśnij w jaki sposób może wykorzystać Twoje usługi właśnie dla zaspokojenia własnych potrzeb. ”
“Odpowiednio przygotowane logo oraz spójna identyfikacja wizualna sprawi, że będziesz zapamiętany. W pierwszej chwili masz tylko ułamki sekund na złapanie uwagi. Wykorzystaj je. ”
“Usiądź na krześle...Raczej...Poczuj jak idealne ułożenie tego krzesła wgniecie Cię wprowadzając w błogi stan, a delikatne poszycie sprawi, że będziesz chciał, aż usiąść bez spodni... Jest różnica? Ogromna! ”
“W obecnych czasach trudno o lojalnego klienta. To odczuwają firmy, które zaniedbują komunikację ze swoimi klientami. Nie lubisz facebooka? Twój klient lubi... ”
“Prestigi, agencja marketingowa, agencja interaktywna, strony internetowe, strony www, adwords, linki sponsorowane, Mrągowo, Olsztyn, Kętrzyn, Giżycko, Mikołajki, Reszel, Lidzbark Warmiński, Dobre Miasto, Ostróda.”
“Tworzymy strony www, sklepy internetowe, identyfikacje wizualne, kreacje do kampanii display. Prowadzimy i realizujemy kampanie reklamowe Google Adwords,remarketing, social media oraz content marketing”
“Prowadzimy m. in. audyt marketingowy, analitykę, optymalizację konwersji, badanie ruchu na stronach www, badania neuromarketingowe. Womm marketing, pozycjonowanie”
Wdrażając najskuteczniejsze metody marketingowe oraz czerpiąc od najlpszych zyskasz sukces.
Zyskujesz pozytywny wizerunek marki oraz zaufanie klientów. Przekłada się to bezpośrednio na sprzedaż, czyli wzrost zysków.
Klient ocenia w ułamkach sekund, czy kupi od Ciebie. Pozwól mu zagłębić się w Twój produkt. Zyskujesz uwagę klienta i utrzymanie jej.
Korzystaj z praktyk topowych firm będących liderami rynku. Od teraz wszystkie te strategie są w zasięgu Twojej ręki. Sięgnij po nie.
Gdy nie masz na nic czasu outsourcing jest najlepszym rozwiązaniem. Zlecanie prac specjalistom w swoim fachu daje Tobie pewność i szybkość działania. Pracownik pracuje… Przedsiębiorca zleca…
Ułatwi Ci już od samego początku kontakt z klientami i partnerami biznesowymi. Jest to fundament, dzięki któremu będziesz mógł nakłaniać kogokolwiek do wypróbowania Twojego produktu lub usługi. Zyskaj jeszcze przed samą sprzedażą.
Będziesz zawsze kilka kroków przed konkurencją, gdyż nie ma odwrotu przed wdrażaniem nowych sposobów dotarcia do klienta. Bądź jedynym słusznym wyborem dla swoich klientów.
Zaoszczędź czas przy jednoczesnym zwiększeniu sprzedaży. Kieruj sprzedaż tam, gdzie przebywają Twoi klienci.